الشرح الميسر على الفقهين الأبسط والأكبر المنسوبين لأبي حنيفة

معلومات الكتاب

عنوان الكتاب: الشرح الميسر على الفقهين الأبسط والأكبر المنسوبين لأبي حنيفة

نوع المنشور: كتاب

اسم المؤلف: محمد بن عبد الرحمن الخميس

عدد الصفحات: 169 صفحة

دار النشر: مكتبة الفرقان

تاريخ النشر: –

اللغة: العربية

Read & Download

التصفح والتحميل

Information

Title: The easy explanation on the simplest and largest Fiqh attributed to Abu Hanifa

Type: Book

Author Name: Mohammed bin Abdul Rahman Al-Khamis

Number of Pages: 169 pages

By: Al Furqan Library

Date: –

Language: Arabic

نص من الكتاب

إن كتاب (الفقه الأكبر) للإمام أبي حنيفة في مسائل أصول الدين، من الكتب المشتهرة التي اعتنى بها الكثير من علماء الحنفية، شرحاً وتدريساً وغير ذلك، واهتم به غيرهم من العلماء بعد أن ذاع صيته ولم أقف على من شرحه شرحاً موافقاً لمذهب السلف، حيث إن عامة الشراح قد شرحوه بطريقة توافق طريقة المتكلمين، وقد اعتمد عليه العلماء الحنفية و قرروا أنه عقيدة الإمام ويدل على ذلك كثرة شروحه.

ثم إن هذا الكتاب معول عليه عند الماتريدية ومع ذلك خالفوا بعض مسائله، كما في عصمة الأنبياء وبعض مسائل الصفات وغيرها، فهو حجة عليهم ثم إن هذا الكتاب في جملته يوافق ما قرره الطحاوي في بيان عقيدة أهل السنة والجماعة المشهور المنسوب إلى أبي حنيفة وأبي يوسف ومحمد بن الحسن رحمهم الله.

وراوي هذا الكتاب هو حماد بن أبي حنيفة النعمان بن ثابت الكوفي، فهو ابن المصنف رحمه الله، وهو أدرى بمذهب أبيه من غيره، قال عنه خلكان (إنه كان على مذهب أبيه وإنه كان صالحاً خيراً) وقد ضعفه بعض المحدثين في الرواية، و لكننا لا نقدح في روايته لهذا الكتاب لملاصقته لأبيه، ولأن العلماء تناقلوا هذا الكتاب فما رأينا فيه من مخالفة لما قرره الطحاوي في عقيدته، جزمنا أنه أدخل فيه وليس من كلام الإمام مثل ما جاء: ( أن الله كلم موسى بكلامه الذي هو له صفة في الأزل، وهو يتكلم بلا آلة ولا حرف) (ولفظنا بالقرآن مخلوق) (ولا يكون بينه وبين خلقه مسافة) فكل هذا مما أحدثه المتأخرون بعد أبي حنيفة ولا يعرف هذا في كلام السلف…

Text from the book

The book (Fiqh al-Akbar) by Imam Abu Hanifa on issues of the principles of religion is one of the well-known books that many Hanafi scholars took care of, explaining, teaching, and other things. The general commentators have explained it in a way that agrees with the method of the theologians, and the Hanafi scholars have relied on it and decided that it is the doctrine of the Imam, and this is evidenced by the large number of his explanations.

Moreover, this book is relied upon by the Maturidis, and yet they differed from some of its issues, as in the infallibility of the prophets and some issues of attributes and others, it is an argument against them. Moreover, this book in its entirety agrees with what Al-Tahawi decided in explaining the belief of the people of the Sunnah and the group, the famous attributed to Abu Hanifa, Abu Yusuf and Muhammad Bin Hassan, may God have mercy on them.

The narrator of this book is Hammad bin Abi Hanifa al-Numan bin Thabit al-Kufi, he is the son of al-Musannaf, may God have mercy on him, and he is more knowledgeable about his father’s school of thought than others. We criticize his narration of this book because it is close to his father, and because the scholars transmitted this book, and what we saw in it was in contradiction to what Al-Tahawi decided in his belief, we asserted that he entered it and not from the imam’s words like what came: (God spoke to Moses with his words that have an attribute in eternity. He speaks without a device or a letter) (And our wording of the Qur’an is created) (and there is no distance between Him and His creation) All of this is what the later generations introduced after Abu Hanifa, and this is not known in the words of the predecessors…