في الفلسفة الإسلامية – منهج وتطبيقه

معلومات الكتاب

عنوان الكتاب: في الفلسفة الإسلامية – منهج وتطبيقه

نوع المنشور: كتاب

اسم المؤلف: د. ابراهيم مدكور

عدد الصفحات: 288 صفحة

دار النشر: دار إحياء الكتب العربية

تاريخ النشر: 1947

اللغة: العربية

Read & Download

التصفح والتحميل

Information

Title: In Islamic philosophy – method and its application

Type: Book

Author Name: Dr. Ibrahim Madkour

Number of Pages: 288 pages

By: Dar Revival of Arabic Books

Date: 1947

Language: Arabic

نص من كتاب في الفلسفة الإسلامية - منهج وتطبيقه

في الفلسفة الإسلامية – منهج وتطبيقه

لقد وضعت الفلسفة الإسلامية موضع الشك زمناً، فأنكرها قوم وسلم بها آخرون.

كانت موجة الشك فيها طاغية طوال القرن التاسع عشر، فظن -في تحامل ظاهر- أن تعاليم الإسلام تتنافى مع البحث الحر والنظر الطلبق، وأنها تبعاً لهذا لم تأخذ بيد العلم ولم تنهض بالفلسفة، ولم تنتج إلا انحلالاً موغلاً واستبداداً ليس له مدى.

في حين أن المسيحية كانت مهد الحرية ومنبت النظم النيابية، وقد صانت ذخائر الفنون والآداب وبعثت العلوم بعثاً قوياً، ومهدت للفلسفة الحديثة وغذتها.

ولم يقف الأمر عند هذا، بل تجاوزه إلى اعتبارات عنصرية قدر لها أن تجد سبيلها إلى ميدان السياسة.

وأخذت المفاضلة بين الأجناس تضفي على العرب أوصافاً لم يقم عليها دليل من بحث أو دراسة، وأبعد تلك الأوصاف عن المنحنى العلمي ما اتصل بخصائص الشعوب وما آذن بالانتهاء إلى نتائج قاطعة في علم نفس الأجناس، مع أنا لم نصل بعد وفي القرن العشرين إلا لمجرد فروض واحتمالات في هذه الناحية.

فقيل مثلاً إن هناك نفساً سامية فطرت تديناً على التوحيد، وفناً ولغة ومدنية على البساطة، بينما أن النفس الآرية مفطورة في عقيدتها على التعدد، وفي علمها وفنها على انسجام التأليف.

Text from the In Islamic philosophy - method and its application book

In Islamic philosophy – method and its application

Islamic philosophy has been called into question for a long time, with some people denying it and others accepting it.

The wave of doubt about it was overwhelming throughout the nineteenth century. He thought – with apparent prejudice – that the teachings of Islam were incompatible with free research and formal consideration, and that as a result, they did not take the hand of science or advance philosophy, and only produced deep-rooted decadence and tyranny that had no scope.

While Christianity was the cradle of freedom and the birthplace of representative systems, it preserved the relics of the arts and literature, gave the sciences a strong revival, and paved the way for and nourished modern philosophy.

The matter did not stop there, but rather went beyond racist considerations that were destined to find their way into the field of politics.

The comparison between races began to give Arabs descriptions for which there was no evidence from research or study, and those descriptions that were farthest from the scientific curve were those related to the characteristics of peoples and what led to conclusive results in the psychology of races, although we have not yet arrived in the twentieth century except for mere hypotheses and possibilities. In this aspect.

It was said, for example, that there is a sublime soul whose religiosity is innately based on monotheism, and art, language, and civilization are innately based on simplicity, while the Aryan soul is innate in its belief in pluralism, and in its science and art in harmony in composition.