معلومات الكتاب
عنوان الكتاب: تحسين إنتاج الدجاج القروي في نظام الزراعة المختلطة (كبش الدجاج) في بوركينا فاسو
نوع المنشور: رسالة دكتوراه
اسم المؤلف: Salam R. Kondombo
عدد الصفحات: 208 صفحة
دار النشر: Wageningen University
تاريخ النشر: 2005
اللغة: الانكليزية
Information
Title: Improvement of village chicken production in a mixed (chicken-ram) farming system in Burkina Faso
Type: PhD thesis
Author Name: Salam R. Kondombo
Number of Pages: 208 pages
By: Wageningen University
Date: 2005
Language: English
Text from Improvement of village chicken production in a mixed (chicken-ram) farming system in Burkina Faso book
Strategic role of livestock in Sahelian traditional livelihood systems
The role of livestock in developing countries in general and in Sahelian regions, in particular, is already well reviewed by many authors (Ayantunde, 1998; Nianogo and Somda, 1999; Guèye, 2000; Slingerland, 2000). In Sahelian countries animal production is after crop production, the second activity of the population. The level of industrialisation is low and employment in the modern sector (public services and private business) is practically negligible (Slingerland, 2000). About 65 to 80% of the human population live in rural areas and their life is strongly linked to crop and livestock production.
Livestock sustains agriculture in Sahelian regions by supplying food, draught power, and manure, and thus direct (by off-takes) or indirect income for rural households.
For example, in Burkina Faso, livestock represents the second resource after cotton and constitutes the second exportation product. It participates for 13% of the Gross Domestic Product (DREE, 1999) and in 1997 livestock represented 28% of total agriculture production.
In the following section we will demonstrate the strategic role of livestock in Sahelian traditional livelihood.
Social, cultural, and religious roles of livestock Livestock is known to play an important role in social and cultural life in developing countries in general and in Sahelian countries in particular (Tadelle and Ogle, 1996; Sonaiya et al., 1999; Slingerland, 2000). Cattle is considered as an object of prestige and a sign of richness in crop production farming systems, whereas for the Fulani who practice the livestock farming system, life is organised in direct relation to cattle breeding. Small ruminants (sheep and goat), and family poultry are frequently used as gifts for relatives, sacrifice, marriage or religious ceremonies (Sonaiya et al., 1999; Slingerland, 2000).
In Senegal, Guèye (2000) indicated that poultry has a mystical function and farmers believe that bad spirits which target the family can be diverted to chicken.
As a result of this, the chosen birds often show neurological symptoms.
The author indicated that this might explain partly the fact that in each Senegalese village household, there is a strong wish to keep at least a chicken flock.
Furthermore, he noted that poultry have an important hygiene function, as they feed on household refuse, earthworm, insects, etc. They therefore reduce or even remove household waste and pests.
Mourad et al. (1997) studied the destination of village chickens at farm level. They showed that these are mainly used for commercialisation for 45% and reproduction for 28% (Figure 1).
The uses of village chickens for socio-cultural roles (sacrifice and gift) are important (5 to 10%) but, appear to be significantly lower than the use for income generation (45%).
نص من كتاب تحسين إنتاج الدجاج القروي في نظام الزراعة المختلطة (كبش الدجاج) في بوركينا فاسو
الدور الاستراتيجي للثروة الحيوانية في أنظمة المعيشة التقليدية في منطقة الساحل
إن دور الثروة الحيوانية في البلدان النامية بشكل عام وفي مناطق الساحل على وجه الخصوص، تمت مراجعته جيداً بالفعل من قبل العديد من المؤلفين (Ayantunde، 1998 ؛ Nianogo and Somda، 1999 ؛ Guèye، 2000 ؛ Slingerland، 2000). يأتي الإنتاج الحيواني في بلدان الساحل بعد إنتاج المحاصيل، وهو النشاط الثاني للسكان. مستوى التصنيع منخفض والعمالة في القطاع الحديث (الخدمات العامة والأعمال التجارية الخاصة) تكاد لا تذكر (Slingerland، 2000). يعيش حوالي 65 إلى 80 ٪ من السكان في المناطق الريفية وترتبط حياتهم ارتباطاً وثيقاً بإنتاج المحاصيل والثروة الحيوانية.
تحافظ الثروة الحيوانية على الزراعة في مناطق الساحل من خلال توفير الغذاء وقوة الجر والسماد الطبيعي، وبالتالي الدخل المباشر (عن طريق الشراء) أو الدخل غير المباشر للأسر الريفية.
على سبيل المثال، في بوركينا فاسو، تمثل الثروة الحيوانية المورد الثاني بعد القطن وتشكل منتج التصدير الثاني. وهي تساهم بنسبة 13٪ من الناتج المحلي الإجمالي (DREE، 1999) وفي عام 1997 مثلت الثروة الحيوانية 28٪ من إجمالي الإنتاج الزراعي.
في القسم التالي سوف نوضح الدور الاستراتيجي للثروة الحيوانية في سبل العيش التقليدية لمنطقة الساحل.
الأدوار الاجتماعية والثقافية والدينية للثروة الحيوانية من المعروف أن الثروة الحيوانية تلعب دوراً مهماً في الحياة الاجتماعية والثقافية في البلدان النامية بشكل عام وفي بلدان الساحل على وجه الخصوص (Tadelle and Ogle، 1996 ؛ Sonaiya et al.، 1999 ؛ Slingerland، 2000 ). تعتبر الماشية موضوعاً للمكانة وعلامة على الثراء في أنظمة زراعة إنتاج المحاصيل، بينما بالنسبة للفولاني الذين يمارسون نظام تربية الماشية، يتم تنظيم الحياة في علاقة مباشرة بتربية الماشية. كثيرا ما تستخدم المجترات الصغيرة (الأغنام والماعز) والدواجن العائلية كهدايا للأقارب أو للتضحية أو الزواج أو الاحتفالات الدينية (Sonaiya et al.، 1999؛ Slingerland، 2000).
في السنغال، أشار Guèye (2000) إلى أن للدواجن وظيفة صوفية ويعتقد المزارعون أن الأرواح السيئة التي تستهدف الأسرة يمكن تحويلها إلى الدجاج.
نتيجة لذلك، غالباً ما تظهر على الطيور المختارة أعراضاً عصبية.
وأشار المؤلف إلى أن هذا قد يفسر جزئياً حقيقة وجود رغبة قوية في كل أسرة قروية سنغالية في تربية قطيع دجاج على الأقل.
علاوة على ذلك، أشار إلى أن الدواجن لها وظيفة صحية مهمة، لأنها تتغذى على النفايات المنزلية، وديدان الأرض، والحشرات، وما إلى ذلك، وبالتالي فهي تقلل أو حتى تزيل النفايات المنزلية والآفات.
مراد وآخرون (1997) درس وجهة دجاج القرية على مستوى المزرعة. أظهروا أن هذه تستخدم بشكل أساسي للتسويق بنسبة 45 ٪ والتكاثر بنسبة 28 ٪ (الشكل 1).
تعتبر استخدامات دجاج القرية للأدوار الاجتماعية والثقافية (التضحية والهبة) مهمة (5 إلى 10٪) ولكن يبدو أنها أقل بكثير من استخدامها لتوليد الدخل (45٪).